1. og 2. klasse

Energi er alt det som gør vores verden levende. Det er lys, det er lyd og det er også varme, bevægelse og en masse andre ting. Hver gang du selv gør noget, f.eks. når du bevæger din arm - så bruger du energi. Energi er altså noget som du kan have inden i din krop som i et batteri, og så bruge det når du har lyst. Energien i din krop får du fra den mad du spiser. Alt mad indeholder nemlig energi som du kan gemme i din krop og bruge til at bevæge dig med. Men faktisk, så bruger du også energi når du ligger helt stille. Hjertet pumper nemlig stadigvæk og din hjerne bruger også rigtig meget energi bare på at tænke.

Merkur er en planet, men den ligner meget vores egen Måne. Merkur er kun ca. 25% breddere og de er begge grå og fyldt med kratere fra Meteor nedslag.

Kom med eksempler på hvad der kræver energi, f.eks. det at bevæge sin arm.

3. og 4. klasse

Ligesom du skal bruge mad til at få energi, så du kan bevæge din krop, så skal biler også bruge energi for at kunne køre. Biler skal bruge Benzin eller Diesel. Man laver bilens brændstof fra olie, som man pumper op fra jorden ved hjælp af rør. Olie har nemlig utroligt meget energi i sig, meget mere end den mad som vi mennesker spiser. Det er derfor at man kan fylde Benzin på en bil og så køre rigtig langt.

Jordens atmosfære er den luft som vi trækker vejret i. Uden den kunne vi ikke leve på Jorden. Nogle planeter har en atmosfære som er lavet af andet end det som Jordens atmosfære er lavet af. Merkur har dog ingen atmosfære og derfor er der meget varmt og dagen og frysende koldt om natten.

Tænke opgave: Kan en lille bil eller en stor bil køre længst?

5. og 6. klasse

Der findes mange forskellige typer af energi. Dem som i skal lære noget om er bevægelsesenergi, beliggenhedsenergi og varmeenergi. Det er nogle lange ord, men det er faktisk ikke så svært.

Bevægelsesenergi er noget alt der bevæger sig har. Når en bil f.eks. kører så har den bevægelsesenergi i sig og når den standser så har den ingen bevægelsesenergi mere.

Varmeenergi er noget som alt på Jorden har. F.eks. så har et bål rigtig meget varmeenergi, mens radiatoren hjemme i stuen ikke har så meget.

Beliggenhedsenergi er den sværeste. For at forklare den, så skal vi op i luften. Et fly som er oppe i luften har nemlig meget beliggenhedsenergi, da den er højt oppe. Hvis flyet styrter ned, kan i godt forestille jer at det bliver helt knust. Det er fordi det var så højt oppe. Hvis flyet nu kun var lige over Jorden med et par meter, altså ca. min højde, så ville flyet ikke blive helt knust hvis det rammer Jorden - så vil den nok bare få en lille skramme eller to.

Så jo højere noget er oppe, jo mere beliggenhedsenergi har det altså.

Jo højere op noget kommer, jo mere beliggenhedsenergi får det. Hvordan tror i så man får mindre beliggenhedsenergi?

Forståelsesspørgsmål

Kendetegn på Merkur:

  • Den er stor.

  • Den har en atmosfære.

  • Den er lille.

 

Kendetegn på Merkur:

  • Den er tættest på Solen.

  • Den er den varmeste planet.

  • Den ligner Jorden.

Hvilket nummer planet er Merkur fra Solen?

  • Nummer 1.

  • Nummer 2.

  • Nummer 3.

 

Hvad er der specielt ved ikke at have en atmosfære?

  • Der er altid varmt.

  • Der er altid koldt.

  • Der er varmt og dagen og koldt om natten.

Antal rigtige svar:

Drejer Merkur langsomt eller hurtigt om sin egen akse?

  • Langsomt.

  • Hurtigt.

 

Drejer Merkur langsomt eller hurtigt omkring Solen?

  • Langsomt.

  • Hurtigt.

Færdig - tjek mine svar

Velkommen til emnet Hvad er energi

 
 
 

Rumsonden Messenger blev opsendt i 2004 og først 7 år senere i 2011 nåede den frem til Merkur. I 2015 løb den tør for brændstof til at navigere med og den styrtede ned på Merkurs overflade.

 

Rumsonden Mariner 10 kom aldrig i kredsløb omkring Merkur, den fløj bare forbi planeten.

Hjemmesiden Natur og teknologi på hovedet er en del af Medier på Hovedet - CVR 37533572

Undervisning

på hovedet

Besøg Natur og teknologi på hovedet på Youtube, Facebook eller send en e-mail på                        hiawrj@gmail.com

Denne læringsportal er et personligt projekt som udarbejdes af mig alene. Der skal tages forbehold for faktuelle fejl og mangler.

Tegninger af Anders Pedersen (Illustrations Kiwien)

Du skal som lærer selv bruge din faglige viden til at sørge for at det du oplyser dine elever om er korrekt.